پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 161491
جزئيات نحوه شکار سلطان نفت داعش
تاریخ انتشار : 1394/02/28 09:13:15
نمایش : 1702
يک مقام وزارت دفاع آمريکا به نيويورک‌تايمز مي‌گويد: مبارزان داعش سعي داشتند «زنان و کودکان را به‌عنوان سپر مورد استفاده قرار دهند» اما نيروهاي دلتا «با استفاده از شليک بسيار دقيق» کوشيدند تا «زنان و کودکان را جدا کنند».
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، واحدهاي عمليات ويژه آمريکا در يک عمليات ويژه به شرق سوريه در اوايل روز شنبه يکي از رهبران داعش و چند شبه نظامي ديگر را کشته، همسر اين رهبر داعشي را دستگير و يک زن 18 ساله ايزدي راکه به گفته پنتاگون به‌عنوان برده در اسارت داعش قرار داشت، آزاد کردند. در اين عمليات که نيويورک‌تايمز آن را «موفقيت‌آميز» ارزيابي مي‌کند، گروهي از نيروهاي ويژه «دلتا» از داخل هليکوپترهاي سياه رنگ «Hawk » و هواپيماهاي آسپري وي 22 به پايين پريده و وارد سوريه شده و پس از درگيري با تکفيري‌هاي داعش، رهبر اين گروه را کشتند. فردي که از او به‌عنوان رهبر داعش نام برده مي‌شود «ابوسياف» نام دارد. يک مقام نظامي آمريکايي او را «امير نفت و گاز» يا «مسوول نفت و گاز» داعش توصيف کرده است.


عمليات نظامي آمريکا در خاک سوريه

 

 

 

 

ابوسياف در زمره رهبران مياني در سازمان تروريستي داعش است و احتمالا به زودي جانشين او هم معلوم مي‌شود. اين عمليات در زماني صورت مي‌گيرد که نيروهاي تکفيري داعش رمادي در عراق را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده‌اند. نيويورک‌تايمز مي‌نويسد: «اين نشان مي‌دهد که مبارزه عليه اين گروه در عراق و سوريه حالتي سيال دارد.» مقام‌هاي نظامي آمريکايي مي‌گويند در اين عمليات هيچ‌يک از نيروهاي آمريکايي آسيب نديدند. پنتاگون مي‌گويد: «اين عمليات کارآمدي نيروي دلتا را نشان مي‌دهد. همچنين اطلاعات آمريکا از رهبران در سايه داعش را نيز بهبود مي‌بخشد.»

 

اشتون کارتر، وزير دفاع آمريکا، روز شنبه ۲۶ ارديبهشت خبر کشته شدن ابوسياف را به دست کماندوهاي آمريکايي اعلام کرد. به گفته او ابتدا قرار بوده ابوسياف در يک عمليات شبانه‌ در شرق شهر «الامر» به اسارت گرفته شود، ولي وي مقاومت مي‌کند و کماندوها او را مي‌کشند. به گفته کارتر، همسر ابوسياف در اين عمليات بازداشت و به عراق منتقل شده است. او متهم است که در فعاليت‌هاي تروريستي خلافت خودخوانده نقش مهمي داشته است.

 

برخي کارشناسان معتقدند آمريکا با يک تير دو نشان مي‌زند. ايالات‌متحده معتقد است رهبران داعش آزادانه ميان عراق و سوريه در رفت و آمد هستند. بر همين اساس، اين کشور براي زمين گير کردن داعش در عراق مي‌کوشد تا رهبران اين گروه در سوريه را هدف قرار دهد. فارغ از درستي يا نادرستي اين نظر اما ديدگاه ديگري هم وجود دارد که مي‌گويد آمريکا از مبارزه با داعش در عراق نااميد شده است؛ چرا که از يکسو نيروهاي امنيتي عراق از مقابل داعش مي‌گريزند و هزينه‌هاي مادي و آموزشي را که ايالات‌متحده صرف بهبود عملکرد ارتش عراق کرده، به هدر داده‌اند و از سوي ديگر، اين نااميدي خود را در قالب «عمليات‌هاي صِرفِ هوايي» و بعضا «انفعال» يا «عدم به‌کارگيري نيروي زميني در مقياس وسيع» در مبارزه با داعش نشان داده است.

 

نکته جالب توجه در حمله آمريکا به شرق سوريه و کشتن ابوسياف اين است که رئيس پنتاگون مي‌گويد اين عمليات به دستور بارک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا و به توصيه مشاوران امنيتي او «و با موافقت کامل دولت عراق و نيز لحاظ کردن حقوق بين‌الملل صورت گرفته است.» اينکه براي حمله به سوريه از به گزارش افکارنيوز، دولت عراق اجازه گرفته شده باشد از عجايب عالم ديپلماسي است. برنادت ميهان، سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد در بيانيه‌اي با اشاره به اينکه اين عمليات در منطقه الامر در شرق سوريه انجام شده گفت: «رئيس‌جمهوري پس از مشاوره با تيم امنيت ملي و همچنين اطمينان از موفقيت اين عمليات، دستور اجراي آن را صادر کرد.» به گفته اين مقام کاخ سفيد، عمليات نيروهاي آمريکايي با موافقت کامل دولت عراق انجام شده و هيچ‌گونه هماهنگي با حکومت بشار اسد صورت نگرفته و اطلاعاتي در اختيار اين رژيم گذاشته نشده است. برنادت مي‌گويد: «ما به اسد هشدار داديم که هيچ دخالتي در تلاش‌هاي ما نداشته باشد.»

 


يک مقام وزارت دفاع آمريکا به نيويورک‌تايمز مي‌گويد: مبارزان داعش سعي داشتند «زنان و کودکان را به‌عنوان سپر مورد استفاده قرار دهند» اما نيروهاي دلتا «با استفاده از شليک بسيار دقيق» کوشيدند تا «زنان و کودکان را جدا کنند». اين مقام وزارت دفاع آمريکا مي‌گويد اين عمليات تن به تن و شديد بود. نيروهاي آمريکا پس از نبردي شديد وارد ساختمان محل سکونت ابوسياف شده و او را به همراه همسرش «ام سياف» دستگير کردند. همسر او به عراق فرستاده شد. نيويورک‌تايمز مي‌نويسد عمليات عليه ابوسياف پس از ماه‌ها جمع‌آوري اطلاعات، رصد اطلاعاتي از سوي سيا و پنتاگون، تصاوير ماهواره‌اي، هواپيماهاي جاسوسي و ابزارهاي استراق سمع ميسر شد.

 


اشتون کارتر، وزير دفاع آمريکا، در بيانيه‌اي کشتن ابوسياف را «ضربه بزرگ» ديگري بر پيکر داعش عنوان کرد. ابوسياف در تامين منابع مالي براي داعش نقش مهمي داشت. او با در اختيار داشتن مسووليت فروش نفت و گاز داعش، اين مواد ارزشمند را براي تامين منابع مالي براي عمليات‌هاي گروه تحت امرش تهيه مي‌کرد. مقام‌هاي آمريکايي مي‌گويند فقط نيروهاي داعش کشته شدند و هيچ گزارشي از کشته شدن غيرنظاميان در دست نيست. يک مقام آمريکايي به شرط فاش نشدن نام مي‌گويد واحدهاي عملياتي آمريکا پس از اين عمليات به عراق بازگشته و همراه خود تعدادي لپ‌تاپ، تلفن همراه و وسايل ديگر را به عراق بازگرداندند که مي‌تواند در جمع‌آوري اطلاعات جاسوسي از اين گروه مفيد باشد.

 


با وجود انتقال همسر ابوسياف به عراق اما اشتون کارتر مي‌گويد: «ام سياف نقش مهمي در فعاليت‌هاي اين گروه داشت و ممکن است در فرآيند به برده گرفتن افراد هم نقش داشته باشد.» يک مقام ارشد آمريکايي مي‌گويد ام سياف شهروند عراق است و مقام‌ها به دنبال اخذ دستور براي نگه‌داري او در زنداني در عراق هستند تا روند بازجويي از او آغاز شود. مقام‌هاي آمريکايي به نيويورک‌تايمز مي‌گويند اگر ابوسياف زنده بود او را براي بازجويي ابتدا به عراق و سپس به ايالات‌متحده مي‌بردند تا فرآيند قضايي در مورد او انجام گيرد. «ديويد تامسون»، نويسنده و تحليلگر آمريکايي مي‌گويد براساس منابع موثق، ابوسياف تباري تونسي داشت که در سال 2003 به عراق مهاجرت کرده بود. در آن سال اولين موج جهاديون به عراق مهاجرت کردند و «العراقي» ناميده شدند و همين باعث ابهاماتي در مورد مليت‌شان شده بود.

 


عمليات ترور ابوسياف در حالي انجام شد که پيش‌تر سه عمليات از سوي نيروهاي ويژه دلتا با شکست مواجه شده بود. در اولين عمليات، نيروهاي دلتا براي آزادي «جيمز فولي» به يک پالايشگاه نفتي فرود آمدند اما پس از درگيري با داعش دريافتند که هيچ گروگاني براي آزادي وجود ندارد. فولي سپس از سوي داعش سر بريده شد. دومين مورد در 25 نوامبراست که باز نيروهاي عمليات ويژه در نزديکي غاري در يمن که هم مرز با عربستان است فرود آمدند اما اثري از «لوک سامرز» عکاس و خبرنگار آمريکايي نبود. اما اين نيروها موفق به نجات 8 گروگان شدند و 7 تکفيري را کشتند. چند روز بعد بار ديگر نيروهاي دلتا قصد آزادي سامرز را داشتند که با پاياني تراژيک مواجه شد: داعش او را سر بريد. با اين حال، عمليات روز شنبه در کارنامه پنتاگون به‌عنوان عملياتي موفقيت‌آميز ثبت شد.

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html